weer een topdag

5 maart 2017

Al vroeg in de ochtend worden we gewekt door een kakafonie aan vogelgeluiden. Eerst staren we nog wat dromerig uit onze tent, wat zou het nu bijzonder zijn als er dieren voorbij trekken, maar dat is teveel gevraagd. Wel maken de mannen een kopje thee voor Jose en Hennie die nog lekker lui vanuit de tent liggen te genieten. Na het ontbijt rijden we weer verder langs de rivier. Een spannend pad over een klein zandspoor en af en toe een modderspoor. De rivier biedt adembenemende uitzichten, mooie grassoorten in diverse kleuren groen-en roodnuances en overal grazen impala's met veel jonkies. We zien African fish eagles, bijzondere ganzen, yellow billed kites, secretarybirds en helaas Wim, meer prachtige vogels waarvan we de namen niet weten. Op een splitsing moeten we kiezen: voor het ene pad heb je een permit nodig en het andere pad gaat naar de mainroad. Oh wee we kiezen voor het pad waar we geen permit voor hebben, want die lijkt ons het spannends. En dat komt uit ! Het is een prachtige ruige route met veel wild en ook dit pad vraagt weer stuurmanskunst. Bedeesd komen we bij de uitgang, we moeten opnieuw betalen maar deze keer zijn de mannen bij de gate uiterst vriendelijk en behulpzaam. Gelukkig sturen ze ons niet terug. We draaien de hoofdweg op richting Kasane. Langs deze weg worden Mart en Hennie opgeschrikt door twee leeuwwinnen die langs de kant van de weg zitten. Hennie kan van pure opwinding bijna het knopje van het fototoestel niet vinden. Toch lukt het om een paar prachtige foto's van deze indrukwekkende beesten te maken. Helaas zijn deze leeuwwinnen aan de neus van Wim en Jose voorbij gegaan. Bij Kasane doen we bij de Spar boodschappen. Kasane is een rommelige vuile stad met hier en daar winkels en kraampjes met lokaal handwerk. In de Spar hebben ze alles wat we nodig hebben. We zoeken en lodge en komen uit bij de "big 5 lodge" met campsite en wifi. Over een uur kunnen we mee met een rivier "cruise". We zetten onze tent op en gaan met de boot het water op. Ook nu hebben we weer een geweldige gids. We varen over de Chobe river en komen een ongekend hoeveelheid wild tegen. Buffels, olifanten, apen, giraffes, krokodillen, hagedissen, hippo's. De gids kent alle namen van vogels en beesten, de namen van de vogels klinken ons vreemd in de oren alleen de Jezus vogel en de bisschop vogel zijn blijven hangen. De Jezus vogel dankt zijn naam aan het feit dat hij over het water kan lopen. Een wonder ! De stuurman gids loodst ons door moerassige plekken om zoveel mogelijk de dieren van dicht bij te zien. Hij is heel erg op zijn hoede voor de hippo's de grote killer van mensen. Het is verbazingwekkend om te zien dat er nu zoveel meer te zien valt dan dezelfde ochtend toen wij langs dezelfde rivier reden. We varen langs een moeras eiland waar door de Namibiers en Botswanen om gevochten is tot aan het internationaal gerechtshof in den Haag. We denken dat het eiland nu aan de Botswanen behoort. Aan het einde zien we dreigende maar prachtige luchten. Vol gas scheuren we terug naar de haven. Drie uur lang hebben we met volle teugen genoten. Wat een topdag.

1. Kees Nobels:
  3. Co en Lieske:
    Geweldig!
  4. Leo Hardus:
    6 maart 2017
    Heel bizonder, zo veel verschillende dieren, zo dichtbij!