doel bereikt

17 maart 2017 - Urbancamp.net, Namibië

We hebben lekker geslapen en na het ontbijt gaan we onze auto's uitmesten en alles inpakken. We doen dit in een Afrikaans tempo. José bakt voor ons als lunch heerlijke pannekoeken om alvast in Hollandse sferen te komen. Stiekem droomt ze van een pannekoekhuis hier in Namibië. Nou we komen zeker proeven want de pannekoeken smaken heerlijk. 's Middags zijn we lekker loom en dromen in onze hangmatjes nog na over ons avontuur. We hebben in Namibië en Botswana 5681 kilometers gereden in onze geweldige machines. Super hoe alles is gegaan. We hebben zelfs geen lekke band , geen pech gehad. Maar goed ook want hier is geen ANWB. Op 20 campings hebben we gebivakkeerd in verschillende gebieden. Tientallen natuurgebieden zijn bezocht. De big 5 gezien en nog veel meer prachtige beesten en vogels in het wild. Elke morgen heerlijk ontbijt met eieren en spek gegeten. Voor liefhebbers die aangestoken zijn door deze manier van reizen willen we graag een bijeenkomst organiseren waarbij we onze ervaringen delen. Er zijn meer prachtige foto's en filmpjes die we (nog) niet konden plaatsen. Wat maakte deze reis zo bijzonder ? De afwisseling van het landschap maakt het land zo imposant, we reden door savannes, eindeloze woestijnvlaktes en berglandschappen. Kilometers geen bewoonde wereld te zien. Het lijkt wel of we elk uur een ander landschap inreden. Opvallend is de vriendelijkheid waarmee de lokale bevolking ons tegemoet treedt. Helaas zagen we ook dat ze door blanke Zuid-Afrikaanse burgers neerbuigend worden behandeld. Meestal hebben ze onderdanige baantjes en zijn ze voor hun levensonderhoud afhankelijk van fooien. Het is bijzonder te zien welke invloed de regen op de natuur, de wegen en het reizen heeft. De wilde dieren zijn niet meer afhankelijk van waterholes en trekken van de droge gebieden naar plekken waar er voldoende water te vinden is. De bevolking accepteert dit natuurgebeuren "this is Africa". Bij sommige dorpjes, bij het boodschappen doen werden we geconfronteerd met bedelende kinderen, soms kochten we daarvoor brood. Vaak waren ze daar blij mee. De prijzen in de supermarkten hier komen overeen met Nederlandse. Het eten in restaurants is relatief goedkoop. We zijn er unaniem over eens dat we hier nog lang niet uitgekeken zijn. Graag komen we weer eens terug. Als de regen ons gunstig gezind hopen we de reis door de Okanvanga delta nog es te maken. We vonden het erg leuk om onze avonturen met jullie te delen, jullie reacties lazen we met plezier ! Tot ziens ! Wim en José en Mart en Hennie.

1. Nienke Runge:
    17 maart 2017
    Jaap en ik komen graag op die bijeenkomst! Laat maar horen wanneer dat wordt.
    Goede reis terug.

Nienke
  2. José:
    17 maart 2017
    We vliegen zaterdagavond om 17.40 uur van Windhoek naar Amsterdam en landen zondagochtend rond half zes
  3. Karin:
    17 maart 2017
    Heb genoten van jullie Afrikaanse avonturen. Een goede en veilige terugreis en ergens volgende week graag tot ziens voor een Hollands broodje kaas...☺️
  4. Thea:
    17 maart 2017
    idd een geweldige reis, leuk om jullie te volgen, de verhalen en foto's te lezen, te zien, de herkenning, idd een land om nog eens terug te gaan...
    Goeie, vellige terugreis,
    Thea
  5. E Verwijs:
    17 maart 2017
    Wij willen ook graag alle foto`s en verhalen zien en horen als Co opgeknapt is. We hebben zeker genoten en veel herleefde weer voor ons. Co heeft het laatste gemist maar ik heb het bewaard voor als hij beter is. Goede terugreis toegewenst Lieske.
  6. Leonie:
    17 maart 2017
    Genoten van jullie verhalen! Goede reis richting huis, x.
  7. Arnold en Ellen:
    17 maart 2017
    Was prachtig en tzt horen we wel een gedetailleerd verslag met foto's. Goeie terugreis nog !
  8. Hans en Riet:
    17 maart 2017
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto's. We vonden het heel bijzonder jullie, ondanks de grote afstand, zo goed te kunnen volgen deze weken. We wensen jullie voor nu een voorspoedige terug reis en hopelijk tot gauw.
  9. Wim en Els:
    17 maart 2017
    We hopen op een voorspoedige terugreis voor jullie, en we melden ons alvast aan voor het dia-avondje!
  10. Wil:
    17 maart 2017
    Heb (mee)genoten via foto's en verhalen. Vind het jammer dat het voorbij is. Jullie vast ook. Goede reis terug.
  11. Gerrit Jan:
    18 maart 2017
    Wat een prachtige reis! Genoten van jullie verhalen. Goede thuisreis en dan welcome back home.
  12. Henk en Ineke:
    18 maart 2017
    Ook wij lazen met veel plezier elke keer jullie verslag, dat was op afstand meegenieten! We komen dan ook graag naar de live-presentatie. Goede reis terug naar huis.
  13. Leo Hardus:
    18 maart 2017
    Veilige terugreis en we komen graag nog een keer bij jullie kijken naar foto's, filmpjes etc.
  14. Anneke Peerenboom:
    18 maart 2017
    Leuk om jullie te volgen deze weken! Wij krijgen de verhalen vast nog wel live te horen op de klimweekenden en -week. En wie weet op de bijeenkomst die jullie gaan organiseren. Goede reis terug en welkom morgen in een miezerig kil Nederland!
  15. Gijs:
    20 maart 2017
    met veel plezier de verhalen gevolgd en benieuwd naar de foto s