Ngepi

1 maart 2017 - Bagani, Namibië

In het hof van eden is het goed toeven. De eerste dag maken we er weer een rustdag van. Wat slenteren over de camping en alle mooie sanitaire voorzieningen bekijken. Echt creatieve kunstwerken! Met de verrekijker speuren we de rivier af op zoek naar de boerende hippo's. Eenmaal zagen we een wijdgeopende bek. Goed dat het op een flinke afstand was, want hippo's schijnen de meeste slachtoffers te maken. Het is heerlijk rustgevend om zo wat weg te dromen in dit paradijsje. We verheugen ons op de game drive die we morgen met Christopher, ook al weer een oude bekende van Wim, zullen maken.
's Nachts worden Hennie en Mart ernstig gestoord door krekels, die boven de pijngrens lawaai maken.
We rijden eerst via de school van Christophers kinderen, waar we allerlei spullen brengen. De schoolleider Hildegard is er erg blij mee en we bekijken de eerste klas. Ze gebruiken veel zelfgemaakt lesmateriaal en leren rekenen met afbeeldingen van dieren. De speelhoek bestaat uit een versleten matras met vieze poppen. De kinderen hebben hun versie van vader Jacob gezongen, waarop wij onze versie ten gehore brachten. De kinderen straalden: wat een koppies! Daarna verder naar het Mahanga reservaat. Direct bij binnenkomst zien we al zebra,s, impala's en ook de bijzondere Tsessebe. De gids vertelt dat de dieren in deze natte periode zoveel drinkmogelijkheden hebben, dat ze nu niet meer naar de rivier gaan. Het zal dus moeilijker worden om ze te spotten. We zagen ook de gnoe. Zij zijn vaak samen met zebra's. Deze beesten helpen elkaar. De zebra ziet goed en de gnoe hoort goed. Zo helpt de lamme de blinde. Wat verder zagen we de buffel. Weer 1 van de big 5. Ook werden we geattendeerd op prachtige vogels met prachtige namen. Aan het eind bij de waterhole waren helaas geen olifanten. Toch wat teleurgesteld keren we om, maar onderweg zien toch 2 parende olifanten. In totaal blijken er vier te zijn. Wordt onze dag toch weer goed. En volgens Christopher hadden we wel veel bijzondere soorten gezien. Hij trakteert ons nog op een extra ritje naar de oever van de Okavaga. Daar zien we op afstand nog 6 buffels en komen we ook de zeldzame red lechwes tegen. Via het dorp van Christopher rijden we terug naar de camping. Onderweg horen we dat in april grote delen van het gebied onder water komt te staan als het in Angola veel geregend heeft. De gasten moeten dan per boot naar de camping gebracht worden.

1. Wim en Els:
    1 maart 2017
    Mooi! Vooral die vogels met die prachtige namen! Kunnen jullie wel slapen? En klopt het dat de Okavanga delta in een bassin ligt, dat al dat water dus niet naar zee stroomt maar midden in Afrika blijft staan? Graag veel foto's!
  2. Kees Nobels:
    1 maart 2017
    Nu weet ik ook wat een lechwe en een tessebe is. Familie vd antilopen..
  3. Mart:
    1 maart 2017
    Ja, het water dat in Angola valt stroomt in een half jaar naar de okavanga Delta. In april is daar het water het hoogst. Dan is het een groot moeras gebied. Het water verdampt en zakt misschien ook wel in de grond.
  4. Jacob:
    1 maart 2017
    Wat zien jullie ontzettend veel, prachtig om te lezen. Zoals jullie het beschrijven maakt dat je het bijna voor je ziet. Hier ook loslopende dieren en de roep van een zoekende moeder. Poes, poes, poes, poes poes, poezepoes, enz. In de verte het geblaf van een inheemse hond. Over enkele uren weer naar onze slaapplaatsen klimmen. In tegenstelling tot die van jullie, windstil. Morgen gaat het weer flink waaien en regenen. Bassins hier staan al behoorlijk vol. Tot de volgende brief en al het goede uit Lochem.
  5. Aldert en Marion:
    1 maart 2017
    Wat een geweldige avonturen beleven we met jullie mee, mooi beschreven. We genieten ervan!!
  6. Wil:
    1 maart 2017
    Oh wat een luxe badkamer, Hennie!
    Wat lechwe en tessebe is, weet ik nog steeds niet.
    Maar de avonturen waren weer mooi om te lezen.
  7. José:
    2 maart 2017
    Lechwe is een zeldzame rode antilope en tessebe is een red wildebeest.
  8. Thom en Margje:
    2 maart 2017
    Wat beleven jullie prachtige avonturen. Mooie foto's. Ik zie dat jullie genieten in deze prachtige kleurrijke wereld. Nog veel plezier.