hoe help je de natuur een handje.

12 maart 2017 - Gobabis, Namibië

S middags kregen we een rondleiding over het erf. Eerst komen we bij de knuffelcheetahs. In kleine groepjes mochten we binnen de omheining. Kinderen onder de 10 werden niet toegelaten. Dat is te gevaarlijk. Wim en Mart gingen de uitdaging aan. De dames bleven -de vele waarschuwingen op onze weblog indachtig- op veilige afstand. De cheetahs waren niet bang voor Wim en Mart en lieten zich strelen en fotograferen, dus we hebben bewijs. Via een kreupele kip naar agerssieve apen in kleine hokken (maar er worden grotere kooien gebouwd). Deze baboons zijn 7 keer zo sterk als een mens, bijvoorbeeld Wim, of Mart. Ondanks waarschuwingen kwam een venezolaanse te dicht bij het gaas. Zij werd door de aap gegrepen, maar kon zich nog net loswurmen. De oppasser trok een leguaan uit zijn hok om te demonstreren hoe hij zich verdedigt. Dat deed de leguaan goed, door middel van een sterk stinkende poep te spuiten over de broek van de oppasser. S avonds had hij de broek nog aan. Nog langs een kreupele jonge kudu, een oude aap met een afgebeten staart, een stokoude hyena, een blinde cheetah, en nog meer zielige dieren, die het in de natuur niet zouden redden. Het doel van Harnas wildlife foundation is o.a. het langer laten leven van dieren. Misschien hebben we ons te weinig in hun filosofie verdiept om het helemaal te snappen. Het roept bij ons vragen op. S avonds weer op stap met de gids. De picknickmand en wij werden uitgeladen bij de leeuwen. Zij aan de ene kant van de afrastering en wij aan de andere kant. Zowel de leeuwen als wij waren op ons gemak. Ze werden verwend met een heerlijke hap en wij. De leeuwen kroelden gezellig tegen elkaar aan en keken loom naar hun bezoek. In het licht van de ondergaande zon was het een fantastisch schouwspel. Het zijn echt imposante beesten. De koning der dieren. Het werd steeds stiller en ondanks de volle maan gingen wij nog niet kroelen. Een onvergetelijke ervaring om zo dicht bij de leeuwen te zijn.
S nachts werden we een paar maal gewekt door het gebrul van deze leeuwen. Zo in het donker ben je dan best blij dat alleen het gebrul door het hek heengaat.

1. Yvon en Aloys:
    13 maart 2017
    Mooie verhalen, mooie foto's, indrukken om niet te vergeten.
    Geniet er de komende periode nog van.
    groeten Yvon en Aloys
  2. Leo Hardus:
    13 maart 2017
    Ik zie dat mijn naamgenoot "Leo's at the castle" ook eer wordt aangedaan.
    Hoop dat het daar lekker eten was.
  3. Gijs:
    14 maart 2017
    Kroelen met cheetahs lijkt me heel bijzonder maar die leeuwen wow , goed blijven voeren dan springen ze niet over het hek
  4. Dieneke oranje:
    14 maart 2017
    ziet er best luxe uit, had ik niet verwacht, geniet ervan!