Oppi-Koppi is top

24 februari 2017 - Kamanjab, Namibië

De Belgen hebben er een mooi resort van gemaakt met huisjes en een ruime kampeerplaats voor ons. Ze hebben ook een elektrische wasmachine, een Miele, 1 van de 3 in Namibië. We hebben de hele middag gelegenheid op het terras om alle wifi-zaken af te handelen, maar om 5 uur moeten we weg zijn, dan komen de ca 20 boeren uit de omgeving. Ze houden dan hun eindejaarsvergadering. Het is een feestelijke vergadering, waarbij vrouwen en kinderen ook welkom zijn. Omstreeks 3 uur wordt de braai aangestoken en een compleet (geslacht) schaap wordt op het spit gebonden om via de slow-food methode te garen. Om 8 uur start hun eten. De boeren praten over de prijzen van het vee, de banden met Zuid-Afrika, de stropers, hun security-wacht, enz. Je kunt wel zien dat de blanken de drijvende krachten zijn in dit land, helaas is dat nog st3eds zo, met hier en daar een uitzondering. Het uitvoerend en bedienend personeel is vaak erg afwachtend. We moeten nog leren dat wij horloges hebben, maar dat zij de tijd hebben.
Gelukkig zijn er 2 goede supermarkten (waar je ook geweren kunt kopen) en 2 tankstations in het dorp. De beide geldautomaten zijn tijdelijk buiten bedrijf en de pinautomaat werkt alleen met Namibische kaarten. Dus we betalen met onze laatste Namibische dollars de boodschappen en benzine. Volgepakt gaan we naar Galton Gate, de ingang van Etosha.

1. E Verwijs:
    24 februari 2017
    Mogen jullie niet aanschuiven aan tafel, want van eten klaarmaken weten ze ook heel veel.
    Geniet van het Etosha park.
    Daar zijn zowat alle dieren uit Afrika te zien; een heel mooi park en heel uitgebreid.
    we zijn benieuwd naar jullie ervaringen bij thuiskomst; nog heel veel plezier.
  2. Yvon en Aloys:
    Mart en Hennie en ook Wim en José een heel avontuur, geniet er van
  3. Jacob:
    24 februari 2017
    Goed dat je hier niet was om de braai aan te steken. Die was heel snel uitgeregend en daarna weggeblazen door de flinke storm die over Nederland raasde afgelopen avond en nacht. Meeeeeeeer dan genoeg water voorlopig. Een ding is hier hier wel fijn: geen schorpioenen.
    Kan me vooorstellen dat jullie enorm genieten, ga daar vooral mee door!
  4. Kees Nobels:
    Goed bestede vrije middag.,
    Horloge-tijd.. Goede beleving.
  5. Henk Vis:
    25 februari 2017
    Kijk niet meer op je horloge: 'opdat uw dagen verlengd worden in dit land'.
  6. Gijs:
    25 februari 2017
    Wat leuk om dat zo mee te maken en wellicht nog een praatje te kunnen maken met de mensen. Zo hoor je nog eens wat van hoe het er werkelijk aan toe gaat in dat land. Zou leuk zijn om ze te horen praten, Belgisch?
  7. Gijs:
    25 februari 2017
    Als de Namibische dollars op zijn kun je toch gewoon afwassen .....bijzonder dat jullie een zwarte neushoorn gezien hebben