warmte, regen, koude

7 maart 2017 - Ngamiland East, Botswana

Vertrek om 9.00 uur van camping Big 5, om aan onze spannende tocht naar het Moremi gebied te beginnen. Om dit gebied in te rijden hebben we een 'permit' nodig, deze kunnen we in Kasane kopen. We komen in het kantoortje waar we uitleggen wat we willen gaan doen vandaag en waar we willen overnachten. De dame kijkt ons aan en laat ons direkt weten dat we bij haar de overnachting kunnen reserveren en de prijs daarvan is 50 US dollar p.p.p.n. en nog 10 dollar voor elke auto en in het kantoor ernaast kunnen we de 'permit' regelen van 25 dollar p.p.. Tevens legt ze uit dat er vele zand en gravel wegen onder water staan vanwege de vele regenval van de laatste weken...enkele dorpen zijn al niet bereikbaar zoals Kwai.....of we wel zeker wisten waar we aan begonnen. Daar we bij die dames dicht bij de informatiebron zitten hebben we overleg met elkaar...en zijn het snel eens dat we geen enkel risico moeten nemen als het gaat over een slecht begaanbare weg vanwege overstromingen. Ook de prijs staat ons niet aan, absurd veel geld voor een wilderness camp.
Dus gaan we deze dag een andere route....over asfalt....op weg.naar Elephant Sands Wilderness camp.
Tot onze grote verbazing worden we onderweg tot stoppen gemaand door de politie. We worden de berm ingestuurd en door het geopende raam verteld de agent dat ik (José) te hard heb gereden en hij nodigd me uit om mee te kijken op zijn geavanceerde lasercamara...en jawel...ik reed 73 waar maar 60 gereden mocht worden. Mart, die achter me reed overkomt hetzelfde maar hoeft maar 360 pula te betalen, ik moest 460 pula betalen...rararara. Dat is mijn tweede boete in Botswana, vorig jaar ook al een boete....20 dollar.
Met een verontwaardigt gevoel gaan we verder op weg. Elephants Sand is een prachtige locatie die bekend staat om de enorme 'waterhole' waar
s' avonds wel 50 olifanten komen drinken. Maar wat is het geval.....door de vele regenval zijn er genoeg 'waterholes' in het gebied waar we zijn en zal er waarschijnelijk geen olifant naar Elephands Sand camp komen. We zullen zien. We arriveren en de regen komt weer eens met bakken uit de hemel. Eenmaal op onze plek snel ons blauwe zeil gespannen voor het geval dat er nog meer regen komt. Jacks en winterjassen worden uit de bagage te voorschijn gehaald, de temperatuur is behoorlijk gedaald door de regenbuien.
Gezellig met potten en pannen in de weer voor een heerlijk maaltje zitten we toch in afwachting of er nog een grijze kolos voorbij komt. We laten het jullie morgen weten. Vannacht uitzicht vanuit ons tentje op de 'waterhole'.

1. Kees Nobels:
    7 maart 2017
    Spannend..
    Slow down brothers and sisters...